Leerlingen vierde leerjaar interviewen verpleegkundige

Vorige week leerden de leerlingen van het vierde leerjaar hoe ze als echte journalisten een persoon kunnen interviewen. Tijdens deze lessen verzamelden ze vragen om zo meer te weten te komen over het beroep van een verpleger. Vragen waarbij het antwoord beperkt kon worden door een simpele “ja” of “nee” werden uiteraard gemeden en er werd flink geoefend op het netjes en verstaanbaar spreken. Afgelopen maandag werd Dirk, verpleger in het Jessaziekenhuis, uitgenodigd in de klas. De leerlingen legden hem het vuur aan de schenen en bestookten hem met vragen over zijn beroep.

Net zoals het hoffelijke journalisten betaamt, stelden de leerlingen om beurten een vraag aan de verpleger geriatrie. De antwoorden noteerden ze zelf in staakwoorden en indien nodig werden er bijvragen gesteld. Ook leerden de leerlingen enkele beginselen van het vak. Met behulp van een kocher werd iets afgeklemd. Dit verliep nog relatief vlot, de klem weer verwijderen bleek dan toch wat moeilijker te zijn. Enkele leerlingen werden voorzien van beschermende kledij. Ook het leggen van een verband werd toegelicht en uitgeprobeerd. Verder kregen onze persjongeren zicht op een doorsnee werkdag van een verpleegkundige. Of het nu om de vroege of late post of zelfs de nachtshift ging, de lijst met taken bleek heel wat langer te zijn dan de meesten verwacht hadden. Hoewel het harde werk sommige leerlingen duidelijk wat afschrikte, waren er ook heel wat enthousiastelingen die we over 15 jaar misschien in het Jessaziekenhuis tegenkomen. Wie weet…
Een speciaal “dank je wel” aan Dirk! Het enthousiasme was de rest van de dag nog voelbaar bij onze leerlingen !! Ze waren heel erg onder de indruk !!!